Ahir es va debatre al Ple de Cerdanyola una moció d’ERC que demanava millorar el transport públic i, alhora, renunciar al Túnel d’Horta. Des de Junts defensem que no podem renunciar a tenir un nou traçat ferroviari totalment soterrat que ens connectaria ràpidament amb Barcelona. I que això no exclou tot un seguit de millores que també cal dur a terme. Van votar a favor de la moció ERC i Guanyem Cerdanyola, es van abstenir Ciutadans i En Comú Podem i hi van votar en contra PSC, Junts i PP.

Aquí les intervencions del nostre portaveu Joan Sánchez Braut:

https://youtu.be/_f70oqsK6OE?t=8651

https://youtu.be/_f70oqsK6OE?t=9646

I aquí el debat sencer: https://youtu.be/_f70oqsK6OE?t=8400

 

A continuació, la transcripció de la intervenció al Ple del nostre portaveu, Joan Sánchez Braut.

“Cerdanyola té moltes necessitats en matèria de transport públic i la moció que vostès presenten fa una repassada exhaustiva de propostes que segurament compartim tots els grups del Ple. Tant de bo que es posin en marxa com abans millor, sobretot davant de mesures que encara faran més difícil l’ús del vehicle privat, com ha de ser, però cal que posem alternatives que ens permetin abandonar el cotxe.

I una d’aquestes alternatives, creiem que la més important, seria un nou eix ferroviari a casa nostra que, de fet, funcionés com un nou metro del Vallès i ens posés en cinc minuts a Barcelona. Descongestionaria les línies de tren existents, a més de les autopistes i carreteres de tota la comarca i també els carrers de Cerdanyola, que actualment fan de bypass de les autopistes.

Per tant, donem suport al manifest que han signat entitats empresarials, institucions com la UAB i ajuntaments de diferents colors polítics de la comarca. Aquesta demanda respon a una necessitat real i no creiem que sigui incompatible ni excloent amb la resta de propostes.

Com vostès diuen, calen actuacions ja, i aquesta nova línia de Ferrocarrils Catalans pot anar per llarg. Per això, tot el nostre suport a les propostes en positiu que recull la moció.

El Túnel d’Horta ha estat un dels papus de la política local des de fa moltes dècades. Ara bé, reconeixeran que hi ha hagut molts i importants canvis en la proposta. Ara és només ferroviari i completament soterrat en tot el seu trajecte des de la UAB. I a més, ens podrem oblidar de l’antic traçat perquè el referent serien les dues estacions dels Ferrocarrils Catalans previstes per a la Plana del Castell.

De túnel se’n farà, entre el Vallès i Barcelona. El desdoblament de Vallvidrera sembla més madur i també té el suport del territori i els ajuntaments implicats, de diferents colors polítics.

El manifest de la Cambra, entitats, institucions com la UAB i municipis, ha fet que la Generalitat anunciï que els dos projectes poden ser complementaris, que són per a més enllà del 2030 i que n’estudiarà la viabilitat. Ho celebrem. És farà o no es farà, en funció de les necessitats i les possibilitats. A dia d’avui seria necessari. Si es fan les propostes que recull la moció, doncs segurament podrem guanyar temps. Però com que no sabem les necessitats del 2030 o del 2040 o 50, potser que no ens tanquem portes.

L’estació de RENFE de Cerdanyola és va inaugurar el 1855, fa 177 anys. I la de Bellaterra, el 1930. No sé si es devien imaginar que encara tiraríem amb això, però amb això anem tirant, ja veuen de quina manera.

D’altra banda, parlen a la moció dels “interessos privats dels grups de pressió”. Una línia de ferrocarril que posi estacions a Cerdanyola no veiem que respongui sinó als interessos de la ciutadania en general. I per això demanen, i ens hi sumem, que s’avaluï aquesta opció.

Però a més, la proposta que es fa en el manifest té també un component estratègic, per enllaçar el Parc Taulí amb la UAB i el Parc de l’Alba, el Campus Mundet, la Vall d’Hebron i el 22@. Cobreix zones de difícil accés amb transport públic, fuig del coll d’ampolla de Plaça Catalunya i, els agradarà o no els agradarà, però és un eix d’investigació biomèdica i tecnològica que ja està generant moviment i esperem que en generi molt més en el futur. No pel bé de les empreses, que també, sinó pel bé del país i la seva gent.

Que serà un projecte car? Seran diners ben gastats que beneficiaran moltíssima gent que ho necessita per fer els seus desplaçaments en transport públic amb qualitat i un temps raonable.

Altres ciutats, ciutats que coneixem bé han après que reivindicant i amb lideratge s’aconsegueixen projectes. No podem desitjar quedar-nos com estem, hem de treballar sempre per anar més enllà, a millor. I no ho aconseguirem si ens lliguem de mans i peus nosaltres mateixos.

Per tant, votarem en contra de la seva moció.”